Tilsyn med Nesbyen kommune på skoleområdet
Vi har ført tilsyn med Nesbyen kommune og Nesbyen skole. Temaet for tilsynet er særskilt språkopplæring.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Hovedtemaene i tilsynet er skolens vurdering av behov for særskilt språkopplæring for nyankomne minoritetsspråklige elever (kartlegging), skolens enkeltvedtak om særskilt språkopplæring og skolens kartlegging av norskferdigheter underveis i opplæringen.
Det overordnede formålet med tilsynet er å kontrollere om Nesbyen kommune oppfyller kravene i regelverket.
I tilsynet har vi sett at Nesbyen barneskole har et sterkt engasjement for sine elever. Vi har sett at skolen bruker mye ressurser på at elevene skal få tilstrekkelig opplæring i særskilt norsk. I tilsynet har vi sett at kommunen har oppdatert sine rutiner for arbeidet med særskilt språkopplæring, og kommunen har lagt føringer for kartleggingsarbeidet og utarbeidet maler for ulike typer vedtak.
Tilsynet viste at skolen har noen regelverksbrudd knyttet til elevenes rett til morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring eller begge deler i tillegg til særskilt norskopplæring. Kartlegging som brukes i sammenheng med elevenes behov for særskilt språkopplæring må gjennomføres med egnede verktøy og følges opp på en systematisk måte gjennom året. Tilsynet viste at skolen ikke på en systematisk måte gjennomfører vurderinger av barnets beste når opplæringstilbudet skal vedtaksfestes. Innholdet i enkeltvedtakene om særskilt språkopplæring oppfyller heller ikke regelverkskravene.
I tilsynsrapporten kan du lese om hvilke rutiner og praksiser Nesbyen kommune har på dette temaet og hvilke regelbrudd de må rette. Du finner tilsynsrapporten til høyre i denne nyhetssaken.
Du finner alle våre tilsynsrapporter i vår tilsynskalender på Statsforvalterens nettside.