Rutiner og skjemaer
Rutiner ved behov for spesialundervisning - elever ved godkjente norske private skoler i utlandet
Skolenes forarbeid er et viktig grunnlag for PPT utland sin utredning og vurdering. Informasjon fra skolene i kartlegging- og henvisningsskjema er av stor betydning for PPT-utlands forberedelse til skolebesøk. På Statsforvalteren nettside finnes skjemaer for henvisning og kartlegging som bør benyttes.
Før henvisning (Fase 1)
- Dersom lærere (eller foresatte/elev) har mistanke om at eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, skal dette meldes til skolens ledelse
- Skolen har ansvar for å undersøke saken og foreta egen kartlegging
- Skolen skal prøve ut tiltak for å avhjelpe elevens behov (tilpasset opplæring)
- Skolen skal evaluere tiltakene som er satt i gang før en eventuell henvisning til PPT-utland
- Dersom skolens tiltak ikke er tilstrekkelige for å ivareta elevens behov, bør skolen ta kontakt med PPT - utland for å drøfte eventuell henvisning
Ved henvisning (Fase 2)
- Følgende informasjon skal vedlegges:
- henvisningsskjema med samtykke fra foresatte/elev og med rektors signatur
- pedagogisk rapport
- resultater fra skolens kartlegging
- foreldreskjema om elevens bakgrunnshistorie
- sjekkliste
- karakterutskrift
- PPT- utland må ha mottatt henvisninger minst to uker før avtalt skolebesøk, slik at PP- rådgivere har mulighet for å be om ytterligere kartlegging
Sakkyndig vurdering (Fase 3)
- PPT - utland foretar sakkyndig vurdering av eleven
- Sakkyndig vurdering sendes til Statsforvalteren med kopi til skolen og foresatte
Ved tilråding om spesialundervisning (Fase 4)
- Skolen innhenter samtykke fra foresatte/elev dersom de ønsker spesialundervisning
- Samtykkeskjema sendes Statsforvalteren hver gang nytt vedtak skal fattes. Skolen må selv følge med på hvem som har gjeldende sakkyndige vurderinger og hvem som trenger nye.
- Statsforvalteren fatter vedtak
- Skolen fyller ut skjemaet «Lærer- og assistenttimer» for å søke om dette. Skolen må i skjemaet vise at de har vurdert hvilke elever som for eksempel kan dele gruppe-/tolærertimer, og hvor mange timer skolen faktisk trenger.
Ved tilråding om ikke behov for spesialundervisning (Fase 4)
- Statsforvalteren fatter vedtak
IOP og årsvurdering (Fase 5 og 6)
- Ved vedtak om innvilget spesialundervisning utarbeider skolen individuell opplæringsplan (IOP) basert på vedtaket
- Skolen sender årsrapport til foreldrene og Statsforvalteren – frist 1. august
Dokumenter
- Informasjon til foreldre og elev, skolebesøk.pdf
- Rutiner skolebesøk fra PPT utland.pdf
- Henvisning elevsak.docx
- Henvisning systemsak.docx
- Samarbeid og rutiner før henvisning - oppdatert november 2022.pdf
- Samtykke til spesialundervisning.docx
- Pedagogisk rapport (vedlegg 1, henvisning elev).dotx
- Foreldreintervju (vedlegg 2, henvisning elev) - oppdatert mars 2021.docx
- Elevintervju (vedlegg 3, henvisning elev) - oppdatert mars 2021.docx
- Lærer- og assistenttimer.docx
- Mal for IOP og årsrapport PPT utland - oppdatert høst 2022.doc