Tilskudd NAV - Covid-19
- Søknadsfrist:
- 25. august 2020
- Målgruppe:
- NAV-kontor
- Ansvarlig:
- AVDIR/ FM Sosialseksjonen
- Hvem kan søke:
- NAV-kontor i Oslo og Viken
- Rapporteringsfrist:
- 1. oktober 2021
Midlertidig tilskudd til de sosiale tjenestene i NAV-kontoret for å håndtere konsekvenser av Covid-19
Hvem kan søke | NAV-kontor |
Søknadsfrist | Når søknad er mottatt vurderes den og det tildeles midler fortløpende. Siste frist for å sende inn søknad er 1.september 2020. Det er lagt opp til en enkel søknadsprosess og en mer utfyllende rapportering. |
Rapportering | Frist for en kort statusrapportering er 15.januar 2021. Frist for rapportering på måloppnåelse, erfaringer og regnskap er 1.oktober 2021 |
Tidsperiode | Tilskudd gis for et år fra oppstartsdato |
Referanse | Kapittel 0621 post 63, Arbeids- og sosialdepartementet |
Midler til | Midlene kan benyttes både til kompetanse- og utviklingstiltak og ekstra personalressurser |
Her finner du informasjon fra Arbeids- og velferdsdirektoratet i forbindelse med utbruddet av Convid-19 https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/for-kommunen/nyttig-a-vite/koronavirus--informasjon-til-kommunene
Hvilke lokale utfordringer kan dette utviklingstilskuddet bidra på?
Formålet med tilskuddet er å støtte omstilling og nye arbeidsmåter for å håndtere et forventet økt behov for sosiale tjenester og tiltak i kommunene etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven) som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19.
Målgruppen for tilskuddet
Sosialt og økonomisk vanskeligstilte som har behov for sosiale tjenester, og andre som står i fare for å komme i en vanskelig eller forverret livssituasjon som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19
Det er ønskelig at tilskuddet skal bidra til at målgruppen har fått bistand som bidrar til å overvinne en vanskelig ellers forverret livssituasjon som følge av utbruddet av covid-19.
Et endret eller økt behov for sosiale tjenester er ivaretatt gjennom omstilling og nye arbeidsmåter for blant annet
- Ivaretakelse av personer med sosiale og sammensatte problemer som rammes spesielt av konsekvensene av Covid-19 situasjonen
- Innsats for å forebygge langvarige økonomiske vansker for personer og familier som følge av Covid-19 situasjonen
- Ivaretakelse av familier med barn, og unge, som rammes spesielt av konsekvensene av Covid-19 situasjonen
Hvilke tiltak blir prioritert ?
Fylkesmannen prioriterer fortløpende i henhold til regelverket og egen budsjettramme. Det anbefales å ta kontakt med embetet så fort som mulig. Samlet budsjettramme for tilskuddet nasjonalt er 40 millioner kroner.
De tiltak som vil bli prioritert er de som i størst mulig grad gjennom omstilling og nye arbeidsmåter håndterer et endret eller forventet økt behov for sosiale tjenester og tiltak i kommunene etter sosialtjenesteloven som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19.
Dette kan være:
- Tiltak som bidrar til økt kapasitet og tilgjengelighet til tjenester for personer som rammes spesielt av Covid-19 situasjonen
- Samarbeid med andre tjenester for å sikre ivaretakelse av spesielt utsatte grupper
- Samarbeid med frivillige organisasjoner og/eller sosiale entreprenører
- Kartlegging av levekårsutfordringer knyttet til Covid-19 situasjonen
Hvordan søker du ?
Utfylt søknad sendes til Fylkesmannen i Oslo og Viken
- Søknadsfrist:
- 25. august 2020
- Målgruppe:
- NAV-kontor
- Ansvarlig:
- AVDIR/ FM Sosialseksjonen
- Hvem kan søke:
- NAV-kontor i Oslo og Viken
- Rapporteringsfrist:
- 1. oktober 2021