Endringer i søknadsskjema for utvalgte kulturlandskap
Landbruksdirektoratet har lansert nye søknads- og saksbehandlerskjemaer i Agros som gjelder ordningen for Utvalgte kulturlandskap og Landbrukets verdensarvordning.
Strukturen er endret på skjemaene og det er laget flere søknadstyper.
Nedenfor har vi samlet en del kommentarer til endringene som vi har fått fra Landbrukdirektoratet.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Følgende endringene er verdt å merke seg:
- søker må velge hvilken type søknad de skal sende inn ved registrering av ny søknad. (Søker kan søke på engangs-/investeringstiltak eller drift/årlig tiltak).
- skjemaene har blitt delt opp i flere faner/seksjoner for å gjøre skjemaene mer brukervennlig og enklere for søker å fylle ut. Data blir automatisk lagret når søker går fra en fane til en annen.
- skjemaene er bygd opp dynamisk hvor vi styrer hvilke felter som må fylles ut basert på valg søker har gjort
- vedlegg lastes nå opp i kontekst, dvs. at dokumenter lastes opp underveis i skjemaet der de hører tematisk hjemme. Merk at saksbehandler vil finne vedlegg i ulike faner. Tidligere var alle dokumenter samlet i fanen dokumenter.
- all nødvendig informasjon fra søker skal nå oppgis i det digitale skjemaet. Landbruksdirektorates maler med obligatoriske vedlegg til digital søknad er ikke lenger et krav. De gamle malene er ikke lenger tilgjengelig i søknadskjemaet.
- ny tabell: kostnads- og finansieringsplan for engangs-/investeringstiltak for søker.
- ny tabell: grunnlag for beregning av ulike driftstilskudd for søker.
- ny tabell: registrering av miljøtema/tiltaksgrupper for saksbehandler.
- ny tabell: registrering av søknadsbeløp for tilskudd til drift/årlig tiltak for saksbehandler, men basert på informasjon fra søker.
- søknadstypen «regionale og nasjonale felles tiltak» skal bare benyttes av statsforvalterne og Ldir, selv om skjemaet også er tilgjengelig for saksbehandler i kommunen. Kommunen kan benytte skjema for engangstiltak for eventuelle fellestiltak i området. Eksempel på felles tiltak er utarbeiding av planer, samlinger i området.
- Avansert søk og søknadstype. Du kan velge hvilke opplysninger du vil ha med ut i exceluttrekk. For UKL og ARV må du nå velge søknadstype for å få med informasjon fra søker og saksbehandler. Det gamle skjemaet ligger også tilgjengelig som valg slik at du kan hente ut informasjon på tidligere saker.
Merk! Hvis du ikke velger søknadstype, så vil du ikke få med data fra søknadsskjemaet eller vedtaksbehandlingen.
- Informasjonen som er registrert i tabeller ligger som egne arkfaner i excel-arket (uttrekket fra avansert søk). F. eks tabellen som viser registrerte kostnader fra søknadsskjemaet ligger i arkfanen som heter «kostnader».
- Landbruksdirektoratet jobber med å oppdatere den generelle brukerveiledningen for saksbehandler med informasjon om hvordan dere kan bruke avansert søk til å hente ut ulike typer rapporter.
Hvis søker har begynt å registrere en søknad før 31. mars, kan søker fortsette på denne og sende inn den på ordinær måte. Saksbehandling av en søknad innsendt på «gammelt skjema» vil foregå på gamlemåten.
Landbruksdirektoratet demonstrerte endringene på et digitalt møte for forvaltningen 30.3.22. Opptak av demonstrasjonen ligger nå på forvaltningens innloggingsside til Agros.
Kontaktpersoner
-
Eva Dybwad Alstad
Tlf: 73 19 92 75 / 48 04 28 77 -
Anders Mona
Tlf: 74 16 81 98