Endringer i ØKS våren 2023
I løpet av våren vil det bli innført krav om at godkjenning av søknad om skogfond og tilskudd gjøres av en annen enn den som har behandlet søknaden.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Det forventes at endringene innføres i månedskiftet april/mai 2023. Mer informasjon vil bli gitt, og dette vil også bli tema på kompetansesamlingen 13. april
Kommunene kan allerede nå melde til brukeradministrator hvem som skal være godkjenner i skogfondssystemet ØKS, og dermed få tildelt rollen: SKOG_ANVIS.
Èn person kan ha både saksbehandler- og godkjennertilgang, men det vil være en sperre i systemet slik at man ikke kan godkjenne en sak man selv har behandlet.
Viktig: Den som skal godkjenne må ha delegert budsjettdisponeringsmyndighet (BDM). BDM skal være skriftlig delegert i kommunene, og virksomheten skal ha tilfredstillende rutiner for oppfølging av delegert budsjettdisponeringsmyndighet.