Ny turveg på gamle Kragerøbanen
Nå kan du sykle, gå og trille i deler av traseen der toget mellom Neslandsvatn og Kragerø gikk fram til 1989. Et svært viktig folkehelsetiltak, sa fylkesordføreren i sin åpningstale.
Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.
Drangedal kommune inviterte onsdag 19. oktober til høytidelig åpning av turvegen mellom Eskilt og Merkebekk (fase 2). Totalt ca 5,5 km brei og flat løype er nå tilrettelagt for allmennheten. Fra før var det gamle jernbanesporet langs Neslandsvatn (fase 1) omgjort til en svært attraktiv gang- og sykkelveg.
Lokalbefolkningen setter stor pris på turvegen, som også er blitt en viktig sosial møteplass.
Samarbeid i en lang prosess
Turveg på en nedlagt jernbane kommer ikke av seg sjøl. På Neslandsvatn så naboene nye muligheter. En rusten skinnegang, ødelagte gjerder og ugrass som vokste i grov pukk, tok for mye plass og var skjemmende. Arealet burde kunne brukes langt mer samfunnsnyttig. Bygda ønsket utvikling.
Da Neslandsvatn vel ble stiftet i 2013 startet entusiaster frivillig med å forberede rydding av det gamle togsporet. Drangedal kommune ble involvert, og reguleringsplaner for Neslandsvatn og innsjøen Toke ble laget. Jernbanesporet på nesten 7 km ble regulert til turveg, helt fram til Kragerø grense og med god medvirkning lokalt.
Siden har kommunen, med god støtte i lokalbefolkningen, forhandlet fram overtakelse fra BaneNor eiendom, samt jobbet iherdig med finansiering. Miljødirektoratet ga et viktig tilskudd ved at turvegen er blitt et statlig sikret friluftsområde. Fylkeskommunen har gitt trafikksikringsmidler, spillemidler og et tilskudd i tillegg. Sparebankstiftelsen DNB har også gitt et stort beløp.
Populær turveg
Godt over hundre personer – i alle aldre – møtte opp da Drangedals ordfører Tor Peder Lohne og fylkesordfører i Vestfold og Telemark, Terje Riis Johansen, klippet snora onsdag. Kroken musikkorps spilte. Og etter en vandring på en snau kilometer, var det kaffe og kake til alle ved den flotte Oterbekkbua. Et hyggelig arrangement i friluft, med god prat og utveksling av honnør og framtidsplaner.
På åpningen deltok bl.a. flere fra Neslandstunet bo- og omsorgssenter, som fikk sitte i de populære taxisyklene til organisasjonen «Sykling uten alder».
Nedlagte jernbaner har svært solide, flate og brede fundament. Da er det lett å ivareta universell utforming og lage turveger for alle. Mange personer med nedsatt funksjonsevne trenger god tilrettelegging for å komme ut på tur.
Det var mange gode ord å høre om turvegen som nå er tatt i bruk fra Neslandsvatn sentrum til den gamle stasjonen på Merkebekk.
Forlengelse til Sannidal?
Dersom Kragerø kommunestyre vedtar det samme som formannskapet sist tirsdag, kan turvegen bli atskillig lenger. BaneNor eiendom har tilbudt Kragerø kommune å overta resten av den nedlagte Kragerøbanen. Fra Drangedals grense til Støa i Sannidal er det ca 11 km.
I så fall ligger det an til et spleiselag mellom kommune, fylke, stat og andre som kan gi tilskudd. Dessuten har kommunen allerede signalisert at lokalbefolkningen og frivillige organisasjoner bør inviteres til et spennende utviklingsarbeid.
Vestfoldbanen
Til orientering er etterbruken av den gamle Vestfoldbanen mellom Larvik og Porsgrunn langs Farris foreløpig uavklart. Porsgrunn og Larvik kommuner er tilbudt overtakelse fra BaneNor eiendom. Kommunestyrene planlegger vedtak vinteren 2023.
Også de øvrige kommunene i Vestfold vil i framtida måtte ta stilling til hvordan dagens jernbanetrase skal brukes etter eventuell nedleggelse. For BaneNor planlegger dobbeltspor som vil ta i bruk nye løyper i landskapet.