Midlertidig tilskudd til de sosiale tjenestene i NAV-kontoret for å håndtere konsekvenser av Covid-19

NAV kontoret kan søke om midlertidig tilskudd for å håndtere økt behov for sosial tjenester og tiltak i kommunene etter lov om sosiale tjenester som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 19.07.2020

Formålet med tilskuddet er å støtte omstilling og nye arbeidsmåter for å håndtere et forventet økt behov for sosiale tjenester og tiltak i kommunene etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19.

Her finner du informasjon til kommunene fra Arbeids- og velferdsdirektoratet i forbindelse med utbruddet av Convid-19

Hvem kan søke?

Nav kontor.

Hva kan det søkes midler til?

Midlene kan benyttes både til kompetanse- og utviklingstiltak  og ekstra personellressurser.

Søknadsfrist

Når søknad er mottatt vurderes den og det tildeles midler fortløpende. Sist frist for å sende inn søknad er 1. september 2020. Det er lagt opp til en enkel søknadsprosess og en mer utfyllende rapportering.

Målgruppen for tilskuddet

Sosialt og økonomisk vanskeligstilte som har behov for sosiale tjenester, og andre som står i fare for å komme i en vanskelig eller forverret livssituasjon som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19

Det er ønskelig at tilskuddet skal bidra til at målgruppen har fått bistand som bidrar til å overvinne en vanskelig ellers forverret livssituasjon som følge av utbruddet av covid-19. Et endret eller økt behov for sosiale tjenester er ivaretatt gjennom omstilling og nye arbeidsmåter for blant annet

  • Ivaretakelse av personer med sosiale og sammensatte problemer som rammes spesielt av konsekvensene av Covid-19 situasjonen
  • Innsats for å forebygge langvarige økonomiske vansker for personer og familier som følge av Covid-19 situasjonen
  • Ivaretakelse av familier med barn, og unge, som rammes spesielt av konsekvensene av Covid-19 situasjonen

Hvilke tiltak vil bli prioritert?

Fylkesmannen prioriterer fortløpende i henhold til regelverket og egen budsjettramme. Det anbefales å ta kontakt med embetet så fort som mulig. Samlet budsjettramme for tilskuddet nasjonalt er 40 millioner kroner.

Tiltakene som vil bli prioritert er de som i størst mulig grad gjennom omstilling og nye arbeidsmåter håndterer et endret eller forventet økt behov for sosiale tjenester og tiltak i kommunene etter sosialtjenesteloven som følge av konsekvenser av utbrudd av Covid-19.

Dette kan være:

  • Tiltak som bidrar til økt kapasitet og tilgjengelighet til tjenester for personer som rammes spesielt av Covid-19 situasjonen
  • Samarbeid med andre tjenester for å sikre ivaretakelse av spesielt utsatte grupper
  • Samarbeid med frivillige organisasjoner og/eller sosiale entreprenører
  • Kartlegging av levekårsutfordringer knyttet til Covid-19 situasjonen

Hvordan søker du?

Søknadsskjema og fullstendig regelverk for ordningen finner du i lenkene til høyre.

Utfylt søknad signeres og sendes til fylkesmannen i Agder:

E-post: fmagpost@fylkesmannen.no

Postadresse: Postboks 788 Stoa, 4809 Arendal

Se også utlysning på direktoratets hjemmesider:

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/tilskudd-gjennom-nav/tilskudd-til-kommuner-og-nav-kontor/midlertidig-tilskudd-til-de-sosiale-tjenestene-i-nav-kontoret-for-a-handtere-konsekvenser-av-covid-19