Økonomisk sosialhjelp

Oppdatert 29.12.2023

Den som ikke greier å forsørge seg selv, kan søke om sosialhjelp. Hjelpen kan ytes som bidrag, lån eller garanti for lån. Økonomisk sosialhjelp skal først og fremst være en midlertidig ytelse, og meningen er at den som søker hjelp, skal bli i stand til å hjelpe seg selv etter hvert. Søknader om sosialhjelp skal sendes til Nav-kontoret i kommunen.

Økonomisk sosialhjelp er en midlertidig økonomisk støtte som skal betale nødvendige utgifter til å leve og bo. Før du kan få sosialhjelp må du utnytte egne muligheter til å forsørge deg selv. Det kan for eksempel være gjennom jobb, andre inntekter eller egne midler. Hvis du trenger hjelp til å finne ut hvilke muligheter du har, kan du kontakte Nav for råd og veiledning. 

Hovedansvaret for sosialtjenesten ligger i kommunene, og det er Nav-kontorene som ivaretar kommunens oppgaver på dette området. Det er veiledende retningslinjer for hvor mye stønad hver enkelt kan få tildelt, men kommunene har rett og plikt til å bruke skjønn og vurdere hver sak for seg.

De veiledende retningslinjene omfatter utgifter til helt grunnleggende behov, som mat, klær, kommunikasjon, husholdningsartikler og hygiene med mer, og tar dessuten hensyn til andre sider av dagliglivet, som fritid og sosiale behov. Utgifter til andre nødvendige ting, som bolig, strøm og oppvarming, bolig- og innboforsikring og innbo og utstyr inngår i livsoppholdet, men er ikke inkludert ved fastsetting av de veiledende retningslinjene, da dette er utgifter som varierer mye. Nav skal ikke ta hensyn til om familien har barnetrygd når de vurderer søknader fra familier med barn.

Du kan klage

Hvis du søker om sosialhjelp og får avslag fra Nav, kan du klage på vedtaket. Hvis Nav er enig i klagen din, vil de endre avgjørelsen og ta kontakt med deg for å gi deg hjelpen du har rett på. Hvis Nav er uenig i klagen din, sender Nav klagen din videre til Statsforvalteren. Statsforvalteren behandler klagen og svarer deg med et brev.

Statsforvalteren har også et tilsynsansvar som gir rett og plikt til å føre tilsyn med om kommunen oppfyller sine plikter i sosialtjenesteloven. Kapittel 4 regulerer de individuelle tjenestene i loven, blant annet økonomisk stønad.

Gjeldsrådgiving 

Kommunen skal tilby innbyggerne økonomisk rådgiving eller gjeldsrådgiving i tråd med lov om sosiale tjenester. Denne rådgivingstjenesten er som regel et tilbud ved det lokale Nav-kontoret. Statsforvalterens oppgaver er rettet mot kommunene og innebærer blant annet å gi opplærings- og kurstilbud til kommunens ansatte.

Vis mer

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 08.04.2022

For andre år på rad er det færre som får sosialhjelp

I 2021 var det 13 224 personar i Vestland som fekk sosialhjelp. Det er seks prosent færre enn året før. I 2020 var det 14 029 som fekk sosialhjelp, og i 2019 var det 15 453


Publisert 16.03.2022

Kan utgifter til barnebidrag reknast som nødvendig levekostnad etter sosialtenestelova?

Løpande barnebidrag kan reknast som nødvendig levekostnad i ein områdingsperiode.


Publisert 02.03.2022

Har vaksne elevar i vidaregåande utdanning rett til sosialhjelp?

Nav kan til vanleg ikkje be vanskelegstilt ungdom ta lån i Statens lånekasse for å få ordinær vidaregåande utdanning, men det kan Nav når vaksne tek utdanning på vidaregåande nivå.


Publisert 23.02.2022

Ingen har rett på sosialhjelp frå Noreg under opphald i utlandet

Det er skilnad mellom dei forskjellige ytingane som Nav administrerer når det gjeld rett på stønad på utanlandsturar, og ein kan berre ha rett på sosialhjelp når ein er i Noreg.


Publisert 23.02.2022, Sist endret 24.02.2022

Utanlandske borgarar som er i Noreg kan ha rett på full sosialhjelp

Sosialtenestelova gjeld for alle som oppheld seg i Noreg, men ikkje alle har fulle rettar til sosiale tenester etter denne lova.


Publisert 18.02.2022

Bruk av vilkår når mottakarar av sosialstønad har for høge buutgifter

Dei som ikkje klarar å betale buutgiftene sine sjølv, kan ha rett på økonomisk sosialstønad. Det føreset at utgiftene er rimelege og nøkterne.


Publisert 31.01.2022

Kompetanseplan for dei sosiale tenestene 2022

Nav Vestland og Statsforvaltaren i Vestland har utarbeidd ein kompetanseplan som gjeld dei sosiale tenestene i Nav.


Publisert 03.01.2022, Sist endret 07.01.2022

Det er færre som klagar på vedtak etter sosialtenestelova

I 2021 behandla Statsforvaltaren i Vestland 294 klagar på vedtak etter sosialtenestelova. Dette er 15 prosent færre enn året før, då vi behandla 344 klagar.


Publisert 27.12.2021, Sist endret 03.01.2022

Nye statlege sosialhjelpssatsar

Arbeids- og sosialdepartementet har fastsett rettleiande statlege sosialhjelpssatsar frå 1. januar 2022. Departementet har auka satsane med 1,3 prosent, i tråd med berekna vekst i konsumprisane i nasjonalbudsjettet for komande år.


Publisert 20.12.2021, Sist endret 16.01.2023

Lova har strenge reglar for Navs bruk av vilkår ved tildeling av sosialstønad

Til vanleg skal Nav gje sosialstønad utan å stille vilkår til sosialhjelpsmottakarar som er over 30 år. I ein del av klagesakene vi behandlar har Nav knytt vilkår til stønaden som dei gjev, utan at dei har oppfylt dei strenge reglane som gjeld.