Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er en oppfølging av Meld. St. 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO.
Målet med ordningen er at alle kommuner, fylkeskommuner, barnehage- og skoleeiere skal ha tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging.
Oppbygging av Kompetanseløftet
Kompetanseløftet bygges opp gradvis i perioden fram til 2025. Etter det skal det være en varig ordning. I løpet av 2025 skal alle kommuner og fylkeskommuner ha tilstrekkelig kompetanse på de vanligste utfordringsområdene og god inkluderende praksis. Fra 2025 skal Kompetanseløftet bidra til å vedlikeholde og videreutvikle kompetansen i kommuner, fylkeskommuner og hos private eiere.
Tilskuddsordning
Regjeringen prioriterer kompetanseutvikling i barnehager, skoler og de lokale støttetjenestene.
Det er den enkelte kommune som melder behov for midler til Statsforvalteren. For å kunne melde behov i Kompetanseløftet skal fortrinnsvis barnehage, skole og PPT alle være en del av kompetansetiltaket som ønskes igangsatt. Kommunen er ansvarlig for at også private barnehager og skoler inkluderes i tiltaket.
Det er samarbeidsforum i fylkene som behandler behovsmeldingene og beslutter hvilke utviklingstiltak som skal få midler. Samarbeidsforum skal inkludere representanter fra offentlige og private barnehage- og skoleeiere, kommuner som lokal barnehagemyndighet, universiteter og høyskoler med geografisk tilknytning til regionen, KS og lærerorganisasjonene. Andre aktører kan inviteres til å delta. Statsforvalteren har sekretariatsansvar for samarbeidsforum.
Samarbeidsforum for kompetanseordningene i Agder
I Agder har vi hatt to Samarbeidsforumer, ett for barnehage og ett for skole, men med felles møter etter behov. Med innføringen av Kompetanseløftet fra 2021 har et felles Samarbeidsforum for kompetanseordningene gitt bedre forutsetninger for å se de tre ordningene i sammenheng (Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet). I fortsettelsen har vi et felles Samarbeidsforum, men beholder muligheten for separate møter for barnehage og skole.
Samarbeidsforum prioriterer tiltak og bruk av midler. En årlig innstilling som gir oversikt over hvilke tiltak som skal prioriteres, hvem som skal delta og hvordan midlene skal brukes leveres til Statsforvalteren. Prioritering av tiltak skal være forankret i en langsiktig plan.
Samarbeidsforum i Agder: